موج وبلاگی آهنگِ بندگی

موج وبلاگی آهنگِ بندگی
موج وبلاگی آهنگِ بندگی
موج وبلاگی آهنگِ بندگی
طبقه بندی موضوعی
۰۸ تیر ۹۳ ، ۱۵:۰۷

شرح دعای روز اول ماه رمضان


خدایا روزه مرا در این روز مانند روزه روزه داران حقیقی قرار ده و اقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما و مرا از خواب غافلان، هوشیار ساز و در این روز جرم و گناهم را ببخش ای خدای عالمیان و زشتیهایم را عفو فرما ای عفو کننده از گناهکاران عالم.

دعای روز اول دارای چند فراز و پیام است:

1.       درخواست توفیق روزه واقعی؛

2.       درخواست انجام نماز و شب زنده داری؛

3.       بیداری از خواب غفلت؛

4.       درخواست عفو بخشش از درگاه الهی.


در آغاز دعا می خوانیم: «اللهمَّ اجعل صِیامی فیهِ صِیامَ الصائِمین، وَ قِیامی فیهِ قِیامَ القائِمین»؛ «خدایا روزه ام را در این ماه روزه روزه داران، و نماز و شب زنده داری ام را همانند عبادت شب زنده داران قرار ده».


از همین فراز دعا می شود استفاده کرد که نسبت به اعمال و عبادات یک ظاهری داریم و یک باطنی. به بیان دیگر عبادات یک پوسته ای دارند و یک مغز و لُبّی. در این فراز از دعای روز اول از خداوند درخواست می کنیم که به مغز و درون و حقیقت عبادات برسیم؛ یعنی از ظاهر روزه به واقع و حقیقت روزه برسیم و از ظاهر نماز، به حقیقت نماز برسیم.


لازمه رسیدن به حقیقت روزه و نماز آن است که انسان از غفلت و خواب جدا شود که از آن به عنوان یقظه و بیداری یاد می کنند. از این رو در ادامه چنین می خوانیم: «وَ نَبِّهنی فیهِ عَن نَومَةِ الغافِلین»؛ «و بیدارم کن در آن از خواب غافلان و بی خبران».


خواب غفلت، خواب سنگینی است که باعث می شود انسان متوجه حقایق نشود. انسان وقتی متوجه غفلت و خواب خود می شود که از دنیا رفته است، چنانچه در روایات به نقل از حضرت امیرمؤمنان علی(ع) آمده است: «الناس نیام اذا ماتوا انتبهوا» مردم در خواب (غفلت) هستند که به هنگام مرگ بیدار می شوند. سرانجام بیداری حاصل می شود، ولی مهم آن است که انسان در چه زمانی بیدار شود، برخی پس از این دنیا و هنگام مرگ بیدار می شوند، و برخی دیگر پیش از مرگ بیدار می شوند که اندک شمارند. در روایت آمده است: «موتوا قبل ان تموتوا» بمیرید پیش از آن که مرگ شما فرا برسد. پیام این فراز از دعای امروز آنست که صبر نکنیم تا پس از مرگ از خواب غفلت بیدار شویم، بلکه از خدا بخواهیم که ما را در همین ماه مبارک رمضان از خواب غفلت بیدار کند.


و در فراز آخر این دعا آمده است: «وَ هَب لی جُرمی فیهِ یا اِلهَ العالَمین، وَاعفُ عَنّی یا عافِیاً عَنِ المُجرِمین» و گناهم را بر من ببخش ای معبود جهانیان و درگذر از من ای درگذرنده از گناهکاران، درخواست بخشش از گناهان و جُرم و تَقصیر را از خداوند داریم که رویه خداوند این است که از گناهکاران در می گذرد.

منبع : حوزه

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی