موج وبلاگی آهنگِ بندگی

موج وبلاگی آهنگِ بندگی
موج وبلاگی آهنگِ بندگی
موج وبلاگی آهنگِ بندگی
طبقه بندی موضوعی



« آیه ۳۵ سوره مبارکه نور»
ترجمه:
خدا نور آسمانها و زمین است مثال نور او همچون محفظه¬ای است که در آن چراغی باشد، و چراغ در شیشه ای است، شیشه ای چون یک ستاره درخشان که آن چراغ با روغن زیتی صاف و زلال باشد از درخت پر برکت زیتون که نه شرقی است و نه غربی گرفته شده، در نتیجه آنچنان صافی و زلال است که نزدیک است خود به خود محترق شود، اگر چه آتش هم به آن نرسیده باشد، چنین چراغی نورش دو چندان و نوری فوق نور است، خدا هر کس را که بخواهد به نور خویش هدایت می کند و خدا این مثلها را برای مردم می زند و او به هرچیزی داناست.
تفسیر(المیزان):
خدای تعالی دارای نوریست عمومی که با آن آسمان و زمین نورانی شده ـ که این همان رحمت عام الهی است ـ و بوسیله آن نور حقایقی در عالم ظهور نموده که ظاهر نبوده است. تنها چیزی که در عالم وجود به ذات خود ظاهر و برای غیر خود مظهراست، همان حقیقت نوراست. لذا خدای متعال همچون نوریست که آسمانها و زمین با تابش او بر آنها ظهوریافته اند، در این میان خداوند نور خاصی نیز دارد ـ که همان رحمت خاص الهی می باشد ـ که تنها مؤمنان با آن روشن می شوند و به وسیله آن به سوی اعمال صالح راه می یابند و آن، نور معرفت و حقیقت ایمان است . خدای تعالی این نور را به چراغی مثل زده که در چراغدانی قرار دارد و چراغ درشیشه ایست که با روغن زیتون در غایت شفافیت می سوزد و چون شیشه چراغ نیز صاف و شفاف است ، آن چراغ مانند ستاره درخشانی تلالؤ دارد و صفای شیشه و چراغ ، نوری فوق نور است که این چراغ در خانه های اهل عبادت آویخته است ، خانه هایی که در آن مردانی مؤمن ، خدای را تسبیح می کنند، مردانی که تجارت و خرید و فروش آنها را از یاد خدا غافل نمی کند.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی