موج وبلاگی آهنگِ بندگی

موج وبلاگی آهنگِ بندگی
موج وبلاگی آهنگِ بندگی
موج وبلاگی آهنگِ بندگی
طبقه بندی موضوعی

ادیان همواره مدعی بوده اند که روزه برای روح و روان خوب است، اما مزایای آن برای بدن تا اوایل سال 1900 به طور گسترده شناخته شده نبود ، این زمان بود که پزشکان شروع به توصیه روزه داری برای درمان انواع اختلالات مانند دیابت، چاقی و صرع کردند.
 
تحقیقات مربوط به محدودیت کالری در سال 1930 میلادی و پس از اینکه "کلایو مک کی" متخصص تغذیه دانشگاه کورنل (آمریکا-نیویورک) کشف کرد که حیوانات آزمایشگاهی که از سنین پایین رژیم غذایی دقیق روزانه داشته اند، در مقایسه با دیگر حیوانات که طبق میلشان غذا خورده اند، بیشتر زنده مانده اند و کمتر در معرض ابتلا به سرطان و دیگر بیماری ها بوده اند، آغاز شد.
 
تحقیق در مورد محدودیت کالری و روزه تناوبی در سال 1945 مصادف شد با زمانی که دانشمندان دانشگاه شیکاگو گزارش دادند، تغذیه متناوب روزانه طول عمر موشها آزمایشگاهی را (همانقدر که رژیم غذایی روزانه در آزمایشهای اولیه آقای مک کی ثابت کرده بود) افزایش می دهد.
 
علاوه بر این محققان دانشگاه شیکاگو نوشتند که به نظر می رسد، روزه داری متناوب، توسعه اختلالاتی که منجر به مرگ می شوند را به تاخیر می اندازد.
 
اخیرا مارک متسون (رئیس موسسه ملی در علوم اعصاب آزمایشگاهی عمر) و دیگر پژوهشگران از این ایده که "روزه داری متناوب احتمالا خطرات ابتلا به بیماریهای حاد مغزی در زندگی آینده را کاهش می دهد" دفاع و پشتیبانی کرده اند.
 
ماتسون و همکارانش با این تحقیقات نشان دادند که  روزه داری دوره ای از نورونها (یاخته های عصبی) در برابر انواع مختلفی از استرس مخرب، محافظت می کند.
 
در ادامه این مطالعات، گروه او نشان داد که روزه داری متناوب اثراتی همچون: محافظت در برابر آسیب های سکته مغزی و کاهش بیماری پارکینسون را به همراه داشته و علائم بیماری آلزایمر را نیز کند می کند.
 
در سال 2011 تحقیقات ارائه شده در جلسه علمی سالانه کالج آمریکایی قلب و عروق در ایالت نیو اورلئان، نشان داد که روزه داری باعث افزایش 1300 درصدی هورمون رشد انسان (HGH) در زنان و به طور حیرت انگیز 2000 درصد در مردان می شود.
 
"HGH" معمولا به عنوان "هورمون تناسب اندام" نقش مهمی در حفظ سلامت، تناسب اندام و طول عمر، از جمله ارتقاء رشد عضلانی و افزایش از دست دادن چربی بدنتان در بالاترین حد سوخت و ساز بدن، دارد.
 
دیگر مزایای روزه داری متناوب عبارت اند از :
 
- نرمال کردن حساسیت انسولین و لپتین که عامل کلیدی در سلامت مطلوب است
 
- بهبود نشانگرهای زیستیِ بیماری
 
- کاهش التهاب و کاهش آسیب های رادیکال های آزاد
 
- کاهش سطح تری گلیسرید
 
- حفظ عملکرد حافظه و یادگیری
 
مزایای روزه داری متناوب بر روی مغز
 
"ماتسون در تحقیق دیگری از مزایای روزه به روی نورون ها می گوید:  اگر شما برای 10-16 ساعت غذا نخوردید، بدن برای تولید انرژی،به سراغ ذخایر چربی خود می رود و اسیدهای چرب به نام کتون وارد جریان خون می شوند. این مسئله برای محافظت از حافظه و قابلیت یادگیری، ثابت شده است.
 
محققی دیگر به نام "اندرو ویل" دکتر و پروفسور دانشگاه آریزونا طبق تحقیقات خود بر روزه داری معتقد است:علاوه براین که روزه داری سطح قند خون و انسولین را کنترل می کند، به ما کمک می کند تا با نوسانات خلقی، تنش های زندگی، و افسردگی، مقابله کنیم و هچنین فعالیت سلول های عصبی را افزایش می دهد.
 
به گفته او، آزمایش ها نشان داده که روزه داری متناوب بر طول عمر، کاهش التهاب بافتهای بدن، کاهش خطرات بیماری های قلبی، دیابت،سرطان، افزایش توانایی های ذهنی، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و بیماری پارکینسون، موثر است و باعث بهبود علائم پیری و اختلالات وابسته به سن می شود.
 
همچنین روزه داری متناوب" عملکرد سیستم عصبی خارجی را ارتقاء می دهد. این اعصاب است که اطلاعات را بین مغز و تمام اندام های بدن منتقل می کند که به نوبه خود علائم ناخواسته پیری را بهبود می بخشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی